Киноа

Киноата е царицата на зърнените култури, най-вече заради високото съдържание на незаменими аминокиселини, висока протеинова балансираност, липсата на глутен. Зърнена култура от Андите, известна още от Инките. Развива се на надморска височина 4 000 метра, киноата е една от най-подходящите храни за вегетарианци, суровоядци и въобще всички, които търсят здравословния начин на хранене. Ето защо:

1. Високо протеиново съдържание - киноата е необичаен пълен източник на качествени протеини, съдържа всичките незаменими аминокиселини(пшеницата и ориза например не съдържат лизин - една от незаменимите аминокиселини). Затова, ако се чудите как ще си набавите толкова важните протеини като спрете да ядете животни, разбрахте вече 1 от многото варианти.

2. Високо съдържание на фибри - знаете колко са важни. Те се грижат за правилното функциониране на нашите черва, а това е основата на здравето.

3. Високо съдържание на фосфор, желязо, магнезий - всички те са жизнено важни елементи, отговорни за правилното функциониране на клетките ни.

4. Не съдържа глутен - някои хора имат непоносимост към глутен и трудно го преработват. Затова отлично може да замените други зърнени култури с киноа - в хлябове, брашна, салати, зърнени закуски и т.н.

5. Има много кратък период на покълване - само няколко часа. Покълналата киноа е най-полезна, защото се активират нейните ензими, съдържанието на витамини и минерали се увеличава многократно, зрънцата стават по-меки, инхибиторите и сапонините се изхвърлят с водата.

Как да си приготвяме киноа:

* покълнала - взимаме необходимото количество киноа, измиваме я обилно с вода, поставяме в буркан или купа, като заливаме с двойно повече вода, защото тя ще увеличи размера си. След няколко часа (4 например) я отцеждаме и измиваме обилно с вода. Така сме сигурни, че ще изхлърлим сапонините (вещество, с което е покрито зрънцето, горчиво на вкус и слабо отровно) и инхибиторите (които всъщност се съдържат във всички зърна, ядки, бобови култури). Така вече подготвена е готова за консумация. Може да я слагаме във всякакви салати, да си правим вкусни плодово-зърнени закуски, да си правим сурови хлебчета, а и може да пробвате мляко от киноа. Вариантите са хиляди, всичко зависи от вкусовите ви предпочитания.

* сварена - това не е много удачен вариант, тъй като почти всички полезни витамини, ензими и минерали се убиват, но все пак по-добре така консумирана отколкото никак. И така, първо я измийте много добре, сварете я за 5-10 минути, прецедете и отново обилно измийте под течаща вода - така със сигурност ще отстраните всички горчиви сапонини. Всички рецепти с ориз са приложими и с киноата.